Madagaskar'ın başkenti Antananarivo'nun 50km uzaklığında bulunan Ambohitseheno kentindeki Nanjakana Morarano köyünde mezardan çıkarma geleneği
183
Madagaskar'ın başkenti Antananarivo'nun 50km uzaklığında bulunan Ambohitseheno kentindeki Nanjakana Morarano köyünde mezardan çıkarma geleneği sürdürülüyor.
283
Ölümle yaşam arasında bağ kurduklarına inandıkları için ölüleri mezardan çıkarma geleneğini sürdüren köylüler, kendilerinin bu şekilde babalarının adını taşımaya hak kazandıklarına inanıyorlar.
383
Mezardan çıkartma etkinliğine katılan köylüler, ölen ailelerini onurlandırmak amacıyla katılımcılara kurbanlık et ve pilav dağıtıyorlar.
483
3 gün süren gelenekte, ilk gün köydeki bütün halk yemeğe davet ediliyor,
583
2. gün ''Hira Gasy'' adı verilen geleneksel müzikler eşliğinde danslar yapılıyor,
683
3. gün ise ölüleri mezardan çıkartma işlemi başlıyor.
783
Mezardan çıkartılan ölüler, eski kefenlerinden çıkarılıp yeni kefenlere sarılıyor.
883
Eski kefenler çocukları olsun diye kısır kadınlara ya da şans getirdiğine inanan köylülere takdim ediliyor.
983
Yeni kefen giydirilen cenazeler, kuruması için bekletildikten sonra 7 kere mezarının etrafında döndürülerek danslar eşliğinde mezarlarına geri bırakılıyor.
1083
1183
1283
1383
1483
1583
1683
1783
1883
1983
Kenya'da çocukların sünneti için gerçekleştiren gelenek şaşırtıyor.
2083
Kenya'nın batısında yer alan Bungoma'da Luhya kabilesi'na ait Bukusa halkının erkek üyelerinin her yılın Ağustos ayında yaptıkları bir gelenek var.
2183
16 yaşından küçük bütün erkekler sünnetten hemen önce buz gibi soğuk nehre girmektedir. Merasimde yapılan bütün sünnetlerde uyuşturma babında herhangi iğne veya alkol kullanılmamaktadır.
2283
Gece töreninden önce ailenin bir erkek üyesi bir inek kesmeli ve bu ineğin etinden elbise gibi sünnet edilecek olan erkeğin üst tarafına giydirilir.
2383
Ardından buz gibi suya birkaç dakika girdikten sonra sünnet işlemine başlanır.
2483
BÖYLE GELENEK GÖRÜLMEDİ Bölgede yaşayanlar her 3 yılda bir ölülerine olan saygılarını göstermek ve onları onurlandırmak için mezarları açıyorlar.
2583
Açılan mezarlardan çıkarılan ölülerin üzerlerindeki giysiler temizleniyor, gerekirse yenileri giydiriliyor.
2683
Aile üyeleri, ölmüş akrabalarının mezarlarını tek tek açıp cesetleri dışarı çıkarıyorlar.
2783
Sonrasında da ölülerini yeni giysileri ile birlikte kasabanın etrafında gezdiriyorlar.
2883
Yerel halk, öleli yüzyıllar olsa bile aile üyelerinin hala kendileriyle birlikte olduğuna inanıyor.
2983
İnanışa göre ölen kişinin ruhu bir gün mutlaka o kişinin bedenine geri dönecek.
3083
Alkol ya da iğne kullanmıyorlar
3183
3283
3383
Amerika'da Miriam Marie adlı kadının vasiyetini görenler şaşkına döndü.
3483
Öldükten sonra arkasından ağlanmasını istenmeyen Marie, cenazesinin bir parti ortamında ziyaret edilmesini istedi.
3583
Kadın bu isteği ise dünya gündemine oturdu.
3683
3783
Ölümden sonra ilk kare 19. yüzyılda fotoğraf çektirmek oldukça lükstü. Ancak yakınlarını kaybeden insanlar ilginç bir geleneği sürdürerek cansız bedenlerle fotoğraf çekiliyorlardı
3883
Post mortem fotoğrafları ise ölen kişiyle son bir anı olması için çekilen fotoğraftır
3983
19. yüzyılda fotoğraf çektirmek oldukça lükstü
4083
Ancak yakınlarını kaybeden insanlar ilginç bir geleneği sürdürerek...
4183
Cansız bedenlerle fotoğraf çekiliyorlardı
4283
Üstüne üstlük bu durum Avrupa ve Amerika’da oldukça yaygındı.
4383
Konunun kaynağı 15. yüzyıla dayanıyordu.
4483
O zamanlar ressamlar, ölen rahiplerin resimlerini çizerlerdi.
4583
Şimdi geriye dönüp baktığımızda bu biraz çılgınca görülebilir.
4683
Ama ölü kişinin yakınları ölünün resminin çizilmesindense…
4783
Fotoğraf çektirmeyi tercih ederlerdi.
4883
Özetle amaç ölen kişinin ardından son bir anı bırakmaktı.
4983
Ölen kişilerin daha önce çektirdikleri herhangi bir fotoğrafı yoktu…
5083
Aile bireyleri de hatıra kalması amacıyla ölülerini canlı gibi giydirir, süslerlerdi.
5183
Fotoğraflarda genelde diğer aile bireyleriyle birlikte poz verilirdi.
5283
Bu fotoğraflar üzerine birçok yazarın tezler geliştirdiği…
5383
Fotoğraf sanatçılarının ise araştırmalar yaptığı bilinir.
5483
Post mortem fotoğraflarının insanı çeken de bir yanı olduğu söylenir…
5583
Ve bir çoğu melankoli kokuludur.
5683
Bu arada dikkatli baktığınızda bazı fotoğraflarda o dönemde pozlama tekniği uzun sürdüğü için…
5783
Ölü kişiler canlı ve net çıkarken…
5883
Fani kişiler flu bir şekilde çıkmıştır.
5983
Bazılarının ise ölü mü yoksa diri mi olduğunu ayırt edemeyebilirsiniz.
6083
6183
6283
6383
6483
6583
6683
6783
6883
6983
7083
7183
Endonezya'nın kuytu bir kasabasında hala sürdürülen gelenek akıllara durgunluk veriyor. Sulawesi adasına bağlı küçük bir yerde, ölüler mezara gömülmüyor, ev halkı ile birlikte aynı odada bekletiliyor. 'Toraja' ismi verilen bu kabile, cesetlerle birlikte yaşamayı, ölüye saygı olarak değerlendiriyor.
7283
Endonezya'nın Sulawesi adasına bağlı ücra bir bölgesi olan Rantepo kasabasında ölüler, sosyal hayatın bir parçası olmaya devam ediyor. Hala devam ettirilen ve bir hayli ilginç karşılanan bu gelenek, şaşkınlıkla karşılansa da, kasaba halkı bunu ölülere saygının bir gereği olarak görüyor.Risma Paembonan, iki hafta önce 84 yaşında ölen kayınvalidesi Maria Salempang'a yemek götürüyor. Evde anne-babayla geçirilen zamana çok değer veriliyor. Öldükten sonra bir yılı aşkın süre boyunca evde kalan 73 yaşındaki annesinden bahseden bir Toraja kadını, "Üzgün değilim, çünkü hâlâ bizimle," diyor.
7383
Formalin isimli bir karışımı cansız bedene sürerek, cesedin çürümesini engelleyen kasaba halkı, günde 4 öğün yemek taşıyor, ölü ile konuşmaya devam ediyor. Babasını kaybeden ve halkın geri kalanı gibi cesedi evde tutan kasaba sakinlerinden Elisabeth Rante, bu tavrı şu sözlerle açıklıyor; "Bunu yapmamızın nedeni onu çok seviyor ve sayıyor olmamız. Önceden birlikte yemek yerdik, şimdi bizim onu doyurmamız lazım."2009 yılında 73 yaşındayken hayatını kaybeden Debora Maupa'nın bedeni, arkadaşları tarafından inceleniyor. Formaldehit ve su karışımı bir sıvıyla mumyalandıktan sonra iyi durumda kalan bir bedenin şans getirdiğine inanılıyor.
7483
National Geopraphic'de yayınlanan habere göre, Torajalar kabilesinde bir kişi öldükten sonraki 4 gün boyunca evde normal kıyafetleriyle tutuluyor. Daha sonra bir cenaze töreni düzenleniyor ve sonrasında tabutla yine evde 4 ay bekletiliyor.115 yaşında ölen Pangkung Rante Rante'nin bedenini sergilemenin onu onurlandırmak olduğunu düşünüyorlar.
7583
Ölümün bir son olmadığını düşünen halk, "Ölüleri dışlamak yerine yaşamın merkezine koyuyoruz" diyor. Ancak 4 ay sonra Torajalılar ölüleri evlerinden çıkarmaya razı oluyorlar. Cesetleri gömmek yerine kasaba yakınlarında büyük bir taş duvarda sergiliyorlar.
7683
Aile üyelerinden biri 2006 yılında 65 yaşındayken ölen Tappang Rara’nın gözlüklerini düzeltiyor.
7783
Sulawesi’de, Rantepao kasabası yakınlarında, bir gün önce ölen üç yaşındaki Syahrini Tania Tiranda’nın etrafına kuzenleri ve kız kardeşleri toplanmış.
7883
79 yaşında ölen Sampe Rara' Tambing'in fotoğrafı, "tau tau" adı verilen ahşap heykelinin arkasına asılıyor. Yontu bin 500 dolara mal olmuş. "Tau tau"lar genelde mağaralardaki gömü alanlarının dışındaki balkonlara koyuluyor.
7983
2011 yılında ölen Cristina Banne, oğlu Bartolomeus Bunga’ tarafından havaya kaldırılırken torunu Jerry Putra Bunga’ onaylama işareti yapıyor. Torajaların yarıdan çoğu başka yerlerde yaşıyor ve sonuçta cenazeler aileleri yeniden bir araya getirmek gibi bir işlev de üstleniyor.
8083
Ailesi, sekiz aylıkken ölen Karel Pongrangga'yla konuşup onu kucaklıyor. "Ma'nene'"adı verilen bu tören sırasında aileler akrabalarını mezardan çıkarıp onlara bakım yapıyor, bedenlerini temizleyip giysilerini değiştiriyor ve mezarlarına çeki düzen veriyor. Ölü çocuklardan birinin annesi, onu yeniden görmenin kendisini rahatlattığını söylüyor.
8183
Daniel Seba Sambara'nın bedeni aile fetlerinden biri tarafından fırçayla temizleniyor. Bazı akrabaları, ilk "ma'nene'" törenine katılmak için Papua Bölgesi'nden buraya iki bin kilometreye yakın bir yol kat etmiş. Bu uygulama, ailelerin birkaç yıl arayla gerçekleştirdiği ikinci cenaze töreni işlevi görüyor. Sambra 2012 yılında 71 yaşındayken ölmüş.
8283
Ma'nene'" sırasında hayattaki aile fertleri farklı kuşaklardan ölü akrabalarıyla bir araya geliyor. Buradakiler, 8 ila 18 yıl önce, 51 ila muhtemelen 110 yaşları arasındayken ölmüş. Akrabaların ziyareti sırasında, ölüler bambu direklere bağlanarak ayakta tutuluyor.
8383
Akrabalar ve arkadaşları Abraham Papa'nın cenazesini ahşap bir "duba duba" içinde mezarına taşıyor. Cenaze tahtının biçimi, tüm Toraja'da yaygın olan, "tongkonan" denilen ata evlerine benziyor.